December 7, 2013

Bahagiakanlah IbuBapamu

kita hanya hebat kerana berkat doa dari kedua ibubapa kita.Tanpa mereka,kita bukan sape-sape.

Ibubapa bergolok gadai nyawa,
membiayai pengajianmu,
kamu menangis bermati-matian,
kerana kehilangan kekasih,

Ibubapa mengeluarkan simpananannya,
belikan kamu laptop,
bagi memudahkan urusan pembelajaranmu,
namun lain pula yang kamu dipelajari..

Ibubapa menghantar pergi dan balik ke kampus,
demi menjaga keselamatan dirimu,
namun lain pula perangaimu,
keluar larut malam mencari keseronokkan yang tak kekal lama,

Ibubapa belikan kenderaan bagi memudahkan pergerakkanmu,
namu kamu salah guna kemudahan yang diberikan,
sibuk mengunjungi ke tempat maksiat,
membuang masa tak tentu hala,

Ibubapa bimbang kamu bosan,
mereka bawa kamu melancong,
namun kamu lebih memilih,
mengutamakan kawan dari bersama keluargaMU,

apa lagi yang tidak mereka lakukan untuk membahagiakan dirimu,
wahai rakan sekalian,palinglah raut wajah mereka,
Penat lelah mereka,segala pengorbanan mereka,tak terlintaskah dihati kecilmu,untuk membalasnya? Ibubapamu mampu berkorban bermacam-macam untuk anda,tidak mampukah untuk kamu membalas pengorbananya dengan sedikit kejayaan?? Renung-renungkanlah....

Entry ini,untuk muhasabah diri saya,jangan hanya tahu mengeluh,cubalah untuk bangkit dan kejar kejayaan tu.YaAllah,bantulah hambamu ini,berikanlah diri ini kesempatan dalam membalas,jasa kedua ibubapaku dan menjadi contoh terbaik buat adik-adik ku..Aminn..

18 comments:

Alyn Roslan said...

lama tak singgah sini..btw, pengorbanan ibu bapa kat kita memang tak terkira banyaknya, melainkan suatu hari nanti kita sendiri yang jadi ibu bapa dan barulah kita tahu erti pengorbanan yang sebenar..

Akeyla Azmi said...

TT_TT
sobs
ilove my umi n abah
*HUGS*

Thanks kak chot. Reminder! x

ikhwan yusuff said...

hargai ibu n ayah!!

kacang said...

Besar pengorbanan mereka. sayang mak ayah=)

syaafi sushi said...

bagus lah entry ini =)
nice sharing =) tersentuh jugak hehehe

Sya Chot .. said...

Alyn Roslan : sya pun dh lama xjenguk blog n singgah blog lyn,rindu..hehe sya stuju dgn apa awak kata,nanti kte dh jd ibubapa,baru taw :)

Sya Chot .. said...

Akeyla Azmi : alala namoh sedih2..:) sharing is caring dear..muhasabah untuk diri sya juga :)

Sya Chot .. said...

ikhwan yusuff : itu semestinya !! :)

Sya Chot .. said...

kacang : sampai ajal kita sekalipun,tak mampu kita membalas pengorbanan n jasa mereka :)

Sya Chot .. said...

syaafi sushi : baguslah kalau entry ni dapat memberi manfaat pda org lain :)

Nazmin Nazifa εїз said...

This is soooo trueeeeee ! In syaa Allah memperbaiki diri kita dengan lebih baik :)

Sya Chot .. said...

Insya Allah,tiap hari cuba jadi yang lebih baik :)

Puteri Afiqah said...

nice sharing..
kalau takde ibu bapa, kite takkan lahir kat dunia ni :)

Sya Chot .. said...

Puteri Afiqah : terima kasih..yup tahu xper..

cik didiey said...

lama xjenguk sini..rindu chot :)
how ur study dear? hope everthing is just fine...insyaALLAH chot akan jd seorang anak n kakak yg buat family chot bangga...pursue ur dream dear ;)

Sya Chot .. said...

sya pun dh lama xjenguk sys..so far Alhamdulillah sys..insya Allah aminn :)

Nadia Johari said...

bahagiakan mereka selagi kita hidup

Sya Chot .. said...

Insya Allah,selagi hayat dikandung badan,akan buat:)




 

Copyright by Syaqira Ahmad © 2012 |Best View: Google Chrome