January 11, 2013

Berilmu tanpa amal adalah binasa..

 Renungan bersama..Tuntutlah ilmu seikhlasnya,Bukan mencari Pointer sahaja

Sya tertarik dengan ayat di atas "Ilmu Bukan Pada pointer" sebaliknya Ilmu adalah pada Banyak mana kita mengamalkannya..Pada sya,sekarang ni,terlalu ramai manusia mengejar pointer yang tinggi,tapi soft skill tah kemana..Most of people,mungkin juga termasuk sya..Entahlaa~~ Ramai juga manusia mengejar pointer,tapi tidak mengejar ilmu untuk mendapat keredhaan-Nya..dan barangkali,mungkin juga sya..

Jadi sya nekad,lepas sya sambung Ijazah Bulan 2 nanti,Niat pertama sya Untuk mencari Keredhaanya,Bukan mengejar pointer yang tinggi..Kalau niat kita mencari redha-Nya Insya Allah,Allah akan ikhlaskan ilmu yang kita tuntut,Bukan takat pointer sahaja tinggi,tapi kedudukan kite pada-Nya pun tinggi..Pecayalah,Allah akan bantu hamba-nya..Yakin !

Insya Allah,mudah-mudahan sya berjaya laksanakan apa yang sya niatkan..Amin.Sya akan elakkan dari meniru,main kotor,atau menyinggung hati lecture sendiri..cukupla waktu dip dulu sya wat perkara-perkara meniru ni..lpas ni degree tak maw lagi..Sya tahu,rasanya semua student ni,tak pernah lepas dari meniru..baik dari quiz,test,report,asgment sampaila ker final..Kan ?*Bek jujur..:)

 Takkan berhenti mencari ilmu disini sahaja,Tiap hari akan cuba gali ilmu yang ada lagi..Insya Allah

Jadi sama-samalah kita ubah niat, mencari ilmu untuk mencari keredhaa-Nya,mudah-mudahan ilmu yang kita tuntut ni,kekal hingga ke akhirat kelak dan boleh Beramal,serta menyebarkan ilmu tersebut..Amin

Ulama pernah mengatakan: “Barang siapa yang mengamalkan ilmu yang diketahuinya, niscaya Allah akan mewariskan kepadanya ilmu lain yang belum dia ketahui. Dan barang siapa yang tidak beramal dengan ilmu yang sudah diketahuinya, maka sangat dikhuatirkan Allah akan melenyapkan ilmu yang dimilikinya.” [ wallahu a'lam bish shawab ]


32 comments:

Michelle de Hunny said...

good luck dear :)

Lissa LaLissa said...

yeap., ^^ betul sangat,, ^^

farHaNa razaLi said...

betul tuu.. hari2 sy duk dengar ilmu bukan pd pointer..tapi terpaksa jgk kejar pointer..huhu

fifie said...

Huhu memang sepatutnya kita belajar bukan sebab nak lulus exam je tapi nak buat macam mana. Rasanya itu je dapat encourage kita untuk belajar betul betul. huhu

Nadia Johari said...

good luck..=)..mmg skill yang dicari sekrng..x pndg pointer pun

.::: Princess MOMOY :::. said...

bagus cita-cita dear =)
good luck ok. MOmoy doakan yang terbaik buat dear chot ^^
Amin~

Sya Chot .. said...

@Michelle de Hunny thank dear :)

Sya Chot .. said...

@Lissa LaLissa kan?? lps ni,sama2 la kte berubah..:)

Sya Chot .. said...

@farHaNa razaLi btl la apa farhana kata..tp niat pertama msti mencari keredhaanya..lps tu,niat ke2,ke3 letakla nk berjaya ker,kejr pointer ker..mcm tu laa..kalau niat kte kerana Allah,berserta Usaha,xkan lari pointer yg kte cari tu,ilmu yg kte baca tu pun akan bermanfaat..Kan?? :)

Sya Chot .. said...

@fifie btul la apa yg sys kata..tpi niat pertama mesti kerana Allah..kalau nk kejar pointer pun,usaha pun kena disertai la juga..:) xsalah kalau ltk niat nk dpt pointer tinggi..chot tak kata pun salh..cume niat pertama tu kerana Allah..

Sya Chot .. said...

@Nadia Johari btl tu sys nadia..soft skill n pointer..2 2 penting juga n seimbangkan sys ?:)

Sya Chot .. said...

@.::: Princess MOMOY :::. thnk dear momoy..Terima Kasih..AMIN:)

Ƞurul Ƨyafiqah said...

Setuju sangat-sangat kak ! heheh :3 pointer tu apa ? '_' markah ke ? xD

Sya Chot .. said...

@Ƞurul Ƨyafiqah Kami kt ipt pkai pointr.pointr 2 mcm kslhrn mrkh yg dkmpul tme exam.sys pn xtw nk trgkn mcm mana.he

ejulz said...

setuju.. :) gud luck k.. smga dipermudahkan dalam menuntut ilmu.. :)

Sya Chot .. said...

@ejulz mudah-mudahan..Amin..thnk..

Mimie said...

pointer tu menunjukkan lulus je.. hehe

Sya Chot .. said...

@Mimie dah hadiah atas usaha kita kn?? :)

Leeza dayasari [santai leeza] said...

haiii awak... nk sokong ant blogger, tidak menjadi satu kesusahan buat leeza.
salam perkenalan.....
masukkan awk dlm bloglist lah... hehehehe.....
senang2... komen lah kat entri ni..
sbb ada ptndingan.. TQ
http://www.santaileeza.com/2013/01/hanif-idrus-giveaway-2013-segmen.html

Sya Chot .. said...

Ok dear.thank. I will visit n komen ur entry. Salam knl juga :-)

alyn amalyn said...

ilmu yang mendapat redha Allah pun penting, pointer tanda kecemerlangan kita pun penting..tapi yang paling penting semestinya keredhaan Allah swt..:)

alia syuhada said...

Hehh, yupp ! Belajar kena niat ikhlas kerana ALLAH . Baru berjaya dunia akhirat xD

Reiko Masashi said...

pegi mna2 pun mmg student akn kejar pointer sbb nk lwan spe dpt AKJ tiap2 sem tapi slalunya gna dgn cra yg slah iaitu dgn bantuan TOYOL(nota2 kcik skcik2nya).. jd reiko xpndng sgt klu org dpt 3.9 skali pun sbb dh tau 2 bkn hsil dia sndri..

Nurul Aini said...

Alhamdulillah..tumpang seronok untuk cik sya sebab dapat sambung degree. Betul..kalau kita kejar dunia, dunia akan tinggalkan kita, tapi kalau kita kejar akhirat..dua2 kita dapat. ^__^

~didiey~ said...

niat permulaan segalanya =) kalau niat baik & betul, baiklah hasilnya..insyaALLAH

Sya Chot .. said...

@alyn amalynyup btl apa yg alyn katakan tu..sya stuju :)

Sya Chot .. said...

@alia syuhada yup btl tu..apa pun kte buat,kena mncari redha Allah :)

Sya Chot .. said...

@Reiko Masashi btl la tu apa yg reiko kata..tp time final sya xpernh laa main toyol2 ni,kena tangkp mmg habislaa gantung paper..huhu..lbh baik berbangga pointer sederhana,tp usaha sendiri kn?:)

Sya Chot .. said...

@Nurul Aini terima kasih yer..:) Alhamdulillah..sbb tu kena seimbng..dan amalan ke akhirat berlebihkn??sama2 kte berubah yer..Insya Allah :)

Sya Chot .. said...

@~didiey~ Betul tu sys..Insya Allah.ble sys kta mcm ni,trgt kata2 lec sya..hehe :)

Secrets of A Teenage Girl said...

semuanya bermula dgn niat. moga2 kte mndpt kejayaan yang cemerlang dan juga mendapat keredaan Allah. ;)

tak kisah pointer rendah atau tinggi yg penting kte dpt dgn usaha sndiri. dgn usaha sndiri, barulah boleh banggakan? :)

Sya Chot .. said...

@Secrets of A Teenage Girl betl tu,semunanya bermula dgn niat..mudah-mudahan,ilmu yg kte ada ni,mmberi manfaat pada orang lain..amin :)




 

Copyright by Syaqira Ahmad © 2012 |Best View: Google Chrome