April 22, 2011

Mengumpat,Diumpat..Mana?


Korang tahu apa itu MENGUMPAT?
spe tahu angkat tgn mcm sy..yeahh soley..soley ~~
pang sekali untuk ko sya chot !!
hah,tbe2 smpai seru nk ckp pasal bnda ni..
sya ckp bnda ni bukn bermksd sya xpernh wat aw..
sya bukn manusia smpurna yg tak pernh lakukan keslpn,
tp tu juga tak membawa mksd sya xblh berubah n nsht menasihati orang juga..
kan3?:)so renung2kan pe yg sya nk katakan ni ye kekawan
ok,mengumpat..jujur sya xske orng mengumpat,n kalau blh nk ngelak sejauh2 dari diumpati.
korang phm kn?tp kte spe je..mulut tmpyn blh la kte tutup mulut manusia??sendiri pk la kan..susah2..
kadang2 tu,semua mnusia nk tunjuk bgs,mean dye je la yg xbersalah,
sbliknya,dye la lagi teruk dari mnusia yg diumptnya itu..
kslhn mnusia 1,tp ke nmpk 10..
kesalhan sendiri 10 kte buat,1 je kte nmpk salah..
ye x kekawan?realiti beb..realiti..
cz dah byk kali dah sya chot berdepan ngn mnusia mcm tu..
so pe sya blh wat,tutup tlnga,n konon2 dengar la kn..
sebliknya xambik port pun..
kalau korang pun,xkn ambik port gak kn,kalau kekawan korang dh mula mengumpt..
cz korang thu,orang yg nk mngumpt tu,lgi trk dri mnusia yg nk diumptnya tu kn..
korang phm x?
spe knl sya kn,msti dye thu,sya jns susah nk bercrte..
insan yg slalu dgn sya EN PAU Kadang2 pun grm ngn sya juga?cz sya suke sangat pendam2..hee..maafla erk..
sya xske nk brkkn orng,cz berdiam tu kn lbh baik..:)kan awak..
sya thu mati2 awk xstuju dgn ayt sya ni..tp pe sy kisah,sy xmaw awak susah..:)
ok smbg smula,mengumpat..
korang rasa puas ke mengumpat kawan2 korang tu..
sedangkn orang yg anda umpt tu K.A.W.AN. anda..K.A.W.A.N anda tu beb..
so ada baiknya kte berdiam,atau cube nasihati dye..
tu lbh baik..xchill la beb kata belakang.,.
ye dak?so bak kata radja:terus terang je la k..
sya doakan,kekawan semua dielakkan dari diumpati..
1 kali kte wat baik,10x kte akn dapt kamnisannya..
1x kte wat jahat,10x kte akn dpt kepahitannya..
so mana korang nk?
sya chot pilih untuk berdiam dan senyum selalu,
walau dalam hati disakiti..
always think positif,msti akan rasa manisnya..
muhasabah diri sendiri,muhasabah diri orang lain juga..
terima kasi

No comments:




 

Copyright by Syaqira Ahmad © 2012 |Best View: Google Chrome